reklama

Sladká totalita

Žiadne rozhodovanie. Žiadne váhanie. To by nám bolo sveta žiť, ak by sme si nemuseli vyberať, ak by sme sa nemuseli rozhodovať...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (4)

* Dobrý deň, budete si želať...

- Možno, asi, niečo. Prepáčte, ja si neviem vybrať. Nemohli by ste mi niečo odporučiť?

* Ale iste. Ak máte záujem o mäsité jedlo, špecialitou podniku je jahňacina. Ale ak dávate prednosť, rybe, kuraciemu, teľaciemu...

- Ach! Stačí. To sa nedá. Toľko druhov mäsa! Prečo nemôže existovať len jedno zviera, ktoré by sa dalo jesť? Toľko možností! Ak si vyberiem rybu, neochutnám bravčové. Ak si dám špagety, nezistím, či žabie stehienka sú naozaj žabie stehienka, alebo len nejaká falošná napodobenina. Prečo sa musím rozhodovať. Ach!...Sadnite si prosím, chvíľu to potrvá.

* Ďakujem, ja radšej postojím. V práci nikdy nesedím.

- Ale no! Ja sa tak rýchlo nerozhodnem...

* Nie, nie. My čašníci musím neustále chodiť, utekať. Prinajmenšom stáť. Ale sedieť nikdy. 

- Aha, tak to máte dobré, že sa nemusíte rozhodovať, ako sedieť. To vám závidím.

* Prepáčte, nerozumiem.

- Závidím vám, že máte jasne určené, čo môžete robiť a čo nesmiete robiť.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

* No prepáčte, ale mne sa tento stav vonkoncom nepáči. A náležite nad ním šomrem. Asi takto: „Ach, ja úbohý čašník! Stále len behať a behať. Ani posedieť si nemôžem. A tí zákazníci ani tringelty nedávajú!“
- No vidíte! Keď vám nedávajú sprepitné, aspoň sa nemusíte rozhodovať, či ho zobrať, alebo nie. Viete, ja som veľmi nerozhodný človek.

* Všimol som si...

- Nepáči sa mi váš tón! Ja by som sa pokojne mohol sťažovať vášmu nadriadenému. 

* Poslúžte si. Ak ste sa tak rozhodli, nebudem vám brániť.

- Rozhodli??? Ach! Vy to máte premyslené. Viete, že ja sa len tak ľahko nerozhodnem. No pozrite sa na toľko jedál. Prečo nemôže byť jedno jedlo na deň? Potom by som nemal na výber. Takto skutočne neviem. 
Ja tak strašne nariekam nad bývalým režimom. Totalita je krásna vec. Pohodlná. V takom totalitnom režime prídete do obchodu a tam máte jeden druh ovocia...väčšinou vypredaný. Máte jednu múku, jeden chlieb, mäso...

* Mäso pre istotu vôbec

- No vidíte, aspoň by mi lepšie trávilo. Nemusel by som sa rozhodovať aké auto si kúpiť, pretože je na „trhu“ len jeden model.

* Áno, len sa zapíšete do poradovníka a za niekoľko krátkych mesiacov, poťažne niekoľko rokov máte auto. Je to naozaj krásne.

- Presne. Alebo politika.

* Čo s ňou?

- No nemusím sa rozhodovať, koho voliť. Prídem pekne do volebnej miestnosti, zoberiem lístok – už VYPLNENÝ, potom sa zatvárim, že akože hlasujem, vhodím lístok do urny a tvárim sa, že som šťastný. 

* Alebo sa zatvárite ako nepriateľ režimu a následne sa veľmi autenticky môžete tváriť, že ste vo väzení.

- Áno, totalitné režimy podporujú rozvoj osobnosti. Aj týmto smerom. Nemusíte sa zhrýzať nad tým, čo poviete na súde. Celú vašu výpoveď vám pripravia. Od slova do slova. A vy si nemusíte krvopotne vymýšľať, aké slogany ste to písali po stenách JRD, alebo aký máte názor na...

* Nebudeme konkrétny, možno sa vám pošťastí a takúto slasť znova zažijete...

- Alebo do kostola stačí odísť, a potom sa už vôbec nemusíte zaťažovať s tým, na akú vysokú školu pôjdu vaše deti.

* A to už prečo?

- Ale veď sa zamyslite trochu.

* No keď len trochu.

- A napokon, dovolenka...v dnešnom svete máte plnú hlavu Egypta, Tuniska, Grécka, Japonska, Austrálie, Antarktídy... Ale keď je totalita, máte rozhodnuté. Výber sa vám tak úžasne zúži na celé dve spriatelené prímorské republiky, že vám žiadne rozhodovanie nehrozí.

* Viete, ja by som už asi mal...

- Ach, totalita, diktatúra. Viete, takí diktátori nie sú až takí zlí, ako sa o nich hovorí. To len história urobila z týchto milosrdných ľudí zločincov. Ale viete aká je pravda? To ONI boli skutoční filantropi! Ľudí oslobodzovali od skutočného bremena rozhodovania. Dnes idete do obchodu a neviete od dobroty, čo si máte kúpiť. V totalite prídete do obchodu...haha! Exotické ovocie, ale čo! Takéto panské veci tam nenájdete. Máte tam jeden druh chleba, jeden druh mlieka, akurát na mandarinky je tam rada (toto je mierny nedostatok - rozhodovať sa, či sa postaviť do radu,
alebo nie)...Joj, ale viete čo je najlepšie? Keď je potravinová kríza. Vtedy prídete do obchodu a nemusíte sa vôbec rozhodovať. Strana vám určí, čo si máte obliecť, čo máte vravieť, čo si máte myslieť. Totalitné zriadenie je úplne úžasné. Dieťa ide do školy a rodičom je úplne jasné, čo sa tam naučí...marxizmus-leninizmus. Žiadne rozhodovanie. Žiadne váhanie. To by nám bolo sveta žiť, ak by sme si nemuseli vyberať, ak by sme sa nemuseli rozhodovať...

* Prepáčte, že ruším vaše hlboké filozofické rozjímanie, ale...ráčili by ste si teda niečo objednať?

- Rybu poprosím. Na všetky ostatné druhy mäsa som alergický.

* Aha, škoda že ste sa nezmienili skôr...


Boris Svoboda

Boris Svoboda

Bloger 
  • Počet článkov:  31
  •  | 
  • Páči sa:  0x

twitter.com/BorisSvoboda Zoznam autorových rubrík:  DialógyPolitikaNezaradené

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu